VOORONTSTEKING AFSTELLEN (BRON: ZUNFLAPPIE)

  • Description

Zullen we maar gelijk beginnen?

Stap 1

Je gaat naar de Hema / boekwinkel / schoolwinkel of zoiets en je gaat een gradenboog scoren. Of je download hier een gradenboog digitaal.
Een gradenboog kost hooguit 1 euro stuk. Dus downloaden is makkelijker. 

gradenboog gebruikenAls je die gradenboog hebt gedownload moet je hem even printen. Of je moet een echte gradenboog hebben en die kopieren. Dat kan ook.

Stap 2: het maken van een 'bouwwerkje'

We gaan eindelijk de schuur in. En we knutselen dit in elkaar:

bosch ontsteking gradenboog

Stap 2

Hoe maken we dat? Want de foto is inderdaad niet zo duidelijk. Je pakt een M6-bout van 50mm lang. Allereerst schuif je een M6 ring op de bout. Dan moet je van een stukje plastic/ijzer/papier/karton/ of wat dan ook een pijltje maken. Het makkelijkste is dit van papier te maken, maar dat gaat natuurlijk niet zo lang mee. Waarvan je het maakt is niet zo belangrijk. Wel dat je het doet.
Op de punt van de pijl zet je met een pen of potlood een rechte lijn. Dat is het scherpe puntje wat je gaat gebruiken.
Na dat stukje plastic of ijzer schuif je nog een ring erop. En daarna een moertje. Even aandraaien en klaar!

Stap 3

Daarna moet dat 'bouwwerk' natuurlijk nog in gebruik worden genomen. Daarom halen we even de ontstekingskap van je Zundapp af. En ja: je schakelpendaal moet er ook even af. We monteren het bouwwerkje zoals op de foto: gradenboog op de ontsteking van Bosch op de ZundappJe schroeft hem dus in het gat met M6-schroefdraad waarmee je normaal je ontstekingskap vastzet. Zorg ervoor dat de pijl richting het vliegwiel steekt. Als dat kan, heb je het goed gedaan. Zorg uiteraard wel dat het vliegwiel niet aanloopt! Maar dat is misschien overbodig om te zeggen.

Stap 4

We pakken wat vet en smeren dat op de voorkant van het vliegwiel. Een beetje is genoeg: het is immers maar alleen om de gradenboog vast te zetten. Wil je dit met secondelijm doen? Ga gerust je gang. Tenslotte vind je het leuk om uren aan je vliegwiel te punniken voor noppes. Nee... gewoon vet dus.

bevestigen van de gradenboogDaarna mag je eindelijk je gradenboog erop plakken. Deze moet wel heel goed gecentreerd worden. Dat wil zeggen: in het midden. Dus als je je vliegwiel ronddraait dat je heel de tijd op dezelfde hoogte zit. Even schuiven kan nog... althans, als je goed naar me had geluisterd. Het is wel erg belangrijk dat je gradenboog precies goed zit. Dus vooral gecentreerd. Een andere manier is om met iets rond (pen/potlood/kraspen) een gaatje te maken in het hart van je gradenboog. Je kan dan die pen in de inkeping in je krukas duwen. En zo ook centreren. Maar dat is aan jou. centreren van de gradenboog op de krukas van de ZundappJa... leuk is dat. Op de foto staat de pijl heel mooi bij 0� graden. Maar staat je vliegwiel wel goed? Even afstellen dus:
0�: zuiger helemaal op het bovenste dode punt.
180� :� zuiger staat helemaal op het onderste dode punt. Als je nu met je schuifmaat meet moet deze 41,8mm aangeven. Althans, als je goed meet. Op zich niet zo erg als dit niet helemaal klopt. Zolang je maar bij 180 graden de zuiger op het laagste punt staat. Om dit te meten: even je schuifmaat pakken en meten. Kijk maar naar de foto. 
Eigenlijk hoef ik dat niet te zeggen, want je kijkt toch wel. laagste punt uitmeten zuiger en krukas gradenboogEn? Staat hij goed? Zo niet, even je gradenboog draaien. Door dat vet kan dat nog steeds. Tenzij je natuurlijk toch secondelijm hebt gebruik. uitmeten BDP of ODP krukas Zundapp bosch ontstekingZo kan je precies zien hoeveel graden het vliegwiel (en daarmee je krukas) is verdraaid.

Stap 5

Je gradenboog zit goed? Je vliegwiel kan nog ronddraaien? Mooi, dan gaan we het eindelijk gebruiken.
Wat ga je doen? Even oefenen. Pak een rode pen of stift. Draai het vliegwiel rond totdat de bovenkant van de zuiger precies daar stopt waar de uitlaatpoort begint.
Zet effe een rode stip neer. Dit is bijvoorbeeld bij 62�. 
Dan draai je je vliegwiel iets verder, totdat de kop van de zuiger precies daar staat waar de uitlaatpoort eindigt. Zet weer een rode stip. Dit is bijvoorbeeld bij 129�. 
Als je die twee van elkaar aftrekt (129� - 62� = 71�) weet je hoeveel graden je uitlaatpoort openstaat.
Via de sheet kan je kijken welke millimeters dat zijn. En die trek je van elkaar af.. en dan heb je de hoogte in millimeters. Even opletten!
Je krukas draait 360� rond. Je slag is 41,8 millimeter. Dat wil niet zeggen dat 1� gelijk staat aan 0,1152777 millimeter! Want 1�� bij het bovenste dode punt is een hele andere afstand dan 1�� halverwege. Gebruik daarom die sheet. Of natuurlijk het formulier bovenaan.
Veel succes met rekenen.


Met dank aan: Paddopap oftewel Douwe.
Hij stelde de foto's beschikbaar net zoals het idee en de opzet.