ACHTERBRUG-SPELING BIJ 517 (BRON: ZUNFLAPPIE)

  • Beschrijving

Ook 517-frames hebben wel eens speling op de achterbrug. Dit komt vaak voor verkeerde montage. Deze speling komt dan in het frame en is niet makkelijk op te lossen zoals bij het (betere) 530-systeem. Veel zundapps van het type 517 hebben speling op de achterbrug. Hier kun je weinig meer aan doen. Bij het type 529/530 kun je bronzen achterbrug-bussen in het frame vervangen maar helaas heeft het 517 frame geen bussen. Wel bussen in de achterbrug zelf. Deze vervangen lost het probleem niet op.

Hoe werkt het?

In de achter-brug van een 517 zitten bussen waar de brug op scharniert. Dus de bus inwendig draait, de steekas moet stilstaan, anders slijt het frame uit. Zie pijl op deze foto

Vervolg

In loop der tijd gaan de bussen vast zitten door vocht, vuil of lang stilstaan. Dan gaat de as met de achterbrug meedraaien met het gevolg dat langzaam het frame uit slijt. Hoe moet het dan wel? Als de achterbrug speling heeft gaan veel mensen de as gewoon even strak vastdraaien. Dat werkt wel. Maar het nadeel is dan dat de as gaat draaien in het frame. En dus daarna het frame slijt. De goede manier is om met de achterbrugbussen in de achterbrug de speling op te heffen. Dat is mogelijk omdat er schroefdraad in die bussen zit. Nadat de speling is opgeheft wordt de as gemonteerd. Deze wordt wel vast gedraaid, maar wel zodanig dat de as zelf niet draait wanneer er geveerd wordt. De bussen in de achterbrug heffen dus de speling op. Niet de hard aangetrokken as!

529/530

Bij het type 529/530 moet de as wel draaien maar dat is een hele andere constructie. Die werken met bronzen lagerbussen in het frame.

Samenvatting

517: as staat stil in frame, los in achterbrug. 529: as beweegt in frame, vast in achterbrug. Bij een 529 zit aan de rechterkant van de achterbrug zit schroefdraad waar de as in wordt vast gedraaid en meebeweegt met de achterbrug. Daar zit dan ook nog een keer een borgring en een borgmoer aan.

3 oplossingen voor het probleem

Er zijn meerdere oplossingen. De onderstaande 3 zijn het meest gebruikt en meestal het beste uit te voeren: Oplossing 1 Het frame gedeeltelijk afsnijden en er dan nieuwe bussen erop lassen? Als u dit doet let wel: het is 1 pijp door het frame heen. Deze moet kaarsrecht zitten. Anders rijdt u definitief met een scheve achterbrug. Oplossing 2 Het uitgesleten gedeelte laten ruimen en een overmaat as laten draaien. Daarna de bussen ook uitruimen tot dezelfde maat. Zie onderstaande foto Aangezien de as toch stilstaat, hoeft deze niet gehard te worden. De binnenkant van nieuwe achterbrug-bussen zijn gehard en dus lastiger uit te draaien. Oplossing 3 Een nogal radicale manier, maar misschien wel beter voor langere tijd. U ruimt/draait de binnenkant van het frame iets uit zodat deze weer rond is. Daarna kunt u een nieuwe (bronzen) bus draaien die dan IN het frame geperst moet worden. Let wel: dat busje mag nooit gaan draaien. Daarna kunt u een standaard-maat as en gewone achterbrugbussen gebruiken.