KOPPELING MONTEREN

  • Beschrijving

Hoe de koppeling gemonteerd moet worden staat in het handwerkplaatsboek. Maar daar met onduidelijke foto's. Daarom hier nog eens beter. Door op een foto te klikken wordt deze vergroot geopend in een nieuw venster. Met veel dank aan Arjen74 van www.ks125.com voor het maken en beschikbaar stellen van de foto's. Tevens worden er in deze faq steeds artikelnummers vermeld. Deze kunt u vinden op onderstaande afbeelding: Tevens raad ik u aan de koppelingsplaten een paar uur van te voren even in de olie te leggen. De olie is dan inmiddels in de platen getrokken en zal veel minder slijtage geven bij de eerste paar keer ontkoppelen. Nadeel is wel dat het monteren ietswat glibberiger wordt.

Stap 1

Allereerst pakken we de bus met tandjes (265-6.201) erbij. Daarop zoeken we de markering: 

Stap 2

Daarna plaatsen we die bus met tandjes op de primaire as. Let wel dat het koppelingshuis dus al over die as is geschoven! We plaatsen de markering precies aan de bovenkant. Dit is belangrijk! 

Stap 3

We plaatsen nu de grondplaat met de 5 pinnen (265-06.606) in het koppelingshuis. De pin met daarboven het gaatje moet ook bovenin komen. Alleen zo past de koppeling goed in elkaar. U kunt dit ook zien aan de markering op de grondplaat zelf. Daar staat namelijk een pijl. Die pijl moet overeenkomen met de markering op de bus. 

Stap 4

We plaatsen de eerste koppelingsplaat (265-06.135). Door sommige mensen wordt het aangeraden nieuwe koppelingsplaten eerst een nachtje in motorblokolie te zetten. U kunt deze tip van harte nemen. Of niet. Voor het schoon werken is het vaak netter/schoner als ze droog zijn. 

Stap 5

We plaatsen vervolgens de eerste stalen plaat (265-06.130) als volgt. Het gaatje moet bovenin zitten. Dit gaatje zit dus precies boven het ronde gaatje van de grondplaat met de 5 pinnen. 

Stap 6

We plaatsen de tweede koppelingsplaat (265-06.135). 

Stap 7

En weer de volgende stalen plaat. Let op het gaatje bovenin! 

Stap 8

We plaatsen de derde koppelingsplaat (265-06.135). Moet niet te moeilijk meer zijn. 

Stap 9

Vervolgens plaatsen de stalen plaat (265-06.131) met de bobbel in het midden. De bobbel moet naar beneden wijzen en dus dieper in het blok vallen! 

Stap 10

We plaatsen het vierde koppelingsplaat (265-06.135). 

Stap 11

We plaatsen de dikke stalen koppelingsplaat (265-06.127). Ook bij deze moet de bobbel naar beneden in het blok wijzen. Let ook op dat het gaatje bovenin ook echt bovenin staat! Eventueel monteerd men nu ook een borgplaatje (284-06.104). Persoonlijk monteer ik deze altijd wel, maar dit is niet strikt noodzakelijk. Het goed vastzetten van de moer is belangrijker! U ziet aan het artikelnummer ook dat deze nieuwer is dan de rest. Deze borgplaat is er dus pas later bij gekomen! Hierna monteren we de moer (265-06.202) en trekken deze aan op 35 Nm! Dat is erg vast en we gebruiken hier dus ook een momentsleutel voor!

Stap 12

Nu plaatsen we allereerst de 10 tonnetjes (261-06.155) met daarin de 10 veren (261-06.202). Let erop dat alle 10 de veren hetzelfde zijn, zowel qua lengte als qua sterkte! 

Stap 13

Vervolgens monteren we de drukplaat (284-06.105) dusdanig dat alle gatjes precies over de pennetjes zullen vallen. Daarna plaatsen we een driepoot/poelietrekker) op deze drukplaat. 

Stap 14

We gebruiken de driepoot om de drukplaat in te duwen. Dit kost kracht, dus zorg dat dit goed vastzit. Eventueel kan dit ook met een grote lijmklem. Maar een driepoot is beter! De kans op verschuiven is dan gewoon veel kleiner. We trekken, met behulp van de driepoot, de drukplaat dusdanig in dat de pennen van de grondplaat zichtbaar worden. 

Stap 15

Nu plaatsen we de 5 M4-moeren (DIN 934 M4) op de pinnen. Deze draaien we helemaal in, maar niet overdreven vast. Maar ook niet anderhalve slag los zoals bij Kreidlers. Het officiele aanhaalmoment is 2,25 tot 2,9 Nm. Zie faq 233: Aanhaalmomenten. Het is maar M4 draad en let dus op dat u niets doldraaid. Netjes vastzetten op gevoel. Na het gelijkmatig vastdraaien van de M4-moeren draaien we de driepoot los en verwijderen deze. Daarna plaatsen we in het gecentreerde gat de drukstift (284-06.106) 

Stap 16

De koppeling zit weer goed in elkaar. Controleer op speling. Eventueel kan met behulp van gehard stalen ringen onder de drukstift de ruimte op de koppeling worden gesteld. Maar dit is pas mogelijk na montage van de carterdeksels! Met dank aan Arjen van www.ks125.com voor het maken en beschikbaar stellen van de foto's. Grotere foto's zijn te vinden op: http://www.ks125.com/main.php/v/techniek/koppeling/